• Aktualitātes

    Aktualitātes

Diskusija par pieaugušo izglītības nodrošināšanu un koordināciju pašvaldībās

2023.gada 16.maijā plkst.10.00 nodibinājums "Smart minds" tiešsaistē organizē diskusiju, kuras mērķis ir pārrunāt priekšlikumus, kā pašvaldības var uzlabot pieaugušo iesaisti mācībās un kāds atbalsts ir nepieciešams no valsts iestāžu puses. Diskusijas laikā izstrādātās rekomendācijas tiks nosūtītas  diskusijas dalībniekiem un visām pieaugušo izglītībā iesaistītajām pusēm.  

Uz diskusiju ir aicinātas pieaugušo izglītības koordinācijā un nodrošināšanā iesaistīto valsts iestāžu pārstāvji, kā arī pašvaldību pieaugušo izglītības koordinācijā iesaistītās personas, kuras piedalījās iepriekšējās nodibinājuma “Smart minds” organizētajās aptaujās un diskusijās.

2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Pašvaldību likums, kur 4. pantā noteiktas pašvaldības autonomās funkcijas un minētā panta pirmās daļas 4. punktā noteikts pašvaldībai gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp gādāt par pieaugušo izglītības pieejamību. Diskusijas par pieaugušo izglītības nodrošināšanas nepieciešamību novadā, pašvaldības lomu, nepieciešamiem atbalsta speciālistiem, to uzdevumiem un nepieciešamiem priekšnoteikumiem pēdējos gados ir organizējušas daudzas organizācijas un iestādes, tomēr iztrūkst vienots visu iesaistīto pušu redzējums un rīcība. Novadu sociālekonomisko attīstība nav iespējama bez kvalificētiem un prasmīgiem iedzīvotājiem, kuri regulāri pilnveido prasmes, atbilstoši darba devēju vajadzībām un nodarbinātības tendencēm. Pieaugušo izglītības pieejamība novadā ir novadu attīstības priekšnosacījums.

Latvijā ir 36 novadi un 10 valstspilsētas, kurās nepieciešamas veidot vienotu redzējumu par pieaugušo izglītības nodrošināšanu un koordināciju, mācību vajadzību apzināšanu pašvaldībā, nacionālā līmenī spēcinot pieaugušo izglītības koordinatoru tīkla sadarbību, informācijas apmaiņu par aktualitātēm pieaugušo izglītībā un nodarbinātības tendencēm.

2021.gada decembrī nodibinājums “Smart minds” veica aptauju par pieaugušo izglītības koordinatora pašvaldībās darba pienākumiem, amata atbildību un nepieciešamām prasmēm. Aptaujā piedalījās 34 personas, kuras ikdienā strādā kā pieaugušo izglītības koordinators. 29,4% respondentiem amata nosaukums ir pieaugušo izglītības koordinators, tomēr vairāk kā 70% respondentu ir cits amata nosaukums, jo pieaugušo izglītības koordinēšana ir noteikta kā papilddarbs un notiek amatu apvienošanas kārtībā. 70,6% pieaugušo izglītības koordinēšanā iesaistīto uzskata, ka ir nepieciešams piešķirt profesijas kodu pieaugušo izglītības koordinatora amatam, kā galvenos argumentus norādot, ka, darbiniekam uzliekot skaidri pienākumi un atbildība pieaugušo izglītības jomā.

2023.gada 16.martā nodibinājums "Smart minds" tiešsaistē organizēja diskusiju par pieaugušo izglītības veicināšanu pašvaldībās, piedaloties pieaugušo izglītības koordinācijā atbildīgām personām no Jelgavas, Augšdaugavas, Smiltenes, Aizkraukles novada, Rīgas valstspilsētas, kuras dalījās ar savu pieredzi, kā tās veicina pieaugušo izglītību novadā un konkrētajā pagastā, izsakot priekšlikumus pieaugušo izglītības veicināšanai pašvaldībā. Galvenie diskusijā un aptaujās gūtie priekšlikumi:

  • Latvijā ir nepieciešama vienota pieeja pieaugušo izglītības koordinācijai visās Latvijas pašvaldībās. Diskusijās par pieaugušo izglītības koordināciju ir jāiesaista Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā galvenā atbildīgā ministrija par pašvaldību tīklu.
  • Pieaugušo izglītības koordinatoru amats ir jānosaka Profesiju klasifikatorā, piešķirot profesijas kodu un nosakot galvenos amata uzdevumus.
  • Nepieciešama pieaugušo izglītības koordinatoru pašvaldībās zināšanu un prasmju stiprināšana, spēcinot koordinatoru tīklu un sniedzot metodisko un informatīvo atbalstu caur vienotu pieaugušo izglītības koordinatoru platformu par nacionālajām un Eiropas izglītības/prasmju un nodarbinātības tendencēm.
  • Lai pieaugušo izglītībā iesaistītu vairāk pieaugušo, nepieciešams stiprināt pieaugušo koordināciju pašvaldību līmenī. Pieaugušo izglītības koordinatori ir nepieciešami, lai apzinātu gan uzņēmumu, gan vietējo iedzīvotāju mācību vajadzības un piedāvātu risinājumus, lai palīdzētu pieaugušajiem nepieciešamās prasmes apgūt pēc iespējas tuvāk viņu dzīvesvietai, vēlams ne tālāk par 15 km no tās.
  • Visneaizsargātākajām pieaugušo grupām ir nepieciešams cilvēku atbalsts, lai atrastu informāciju par piemērotām apmācību programmām. Pieaugušo izglītības koordinatoru sadarbība ar pašvaldības sociālo dienestu un citām iesaistītajām iestādēm ir jāspēcina, īpaši neaizsargāto grupu informēšanā par izglītības iespējām.
  • Pieaugušo izglītības veicināšanā ir nepieciešams veidot vienotu informāciju portālu par izglītības iespējām un organizēt kampaņas, info grafikas par mācību lomu prasmju un nodarbināmības uzlabošanā.
  • Ir nepieciešams vienots redzējums un prasības neformālo programmu kvalitātei valsts līmenī, nosakot visu pušu atbildību.

Pievienošanās diskusijai: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OTE3NTdjZTItMjg2Yi00OWRmLTlmY2UtM2YyZjIyMDc4ZmQ1%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%220af4ba6f-7b6b-4806-a0a3-527f88721b4e%22%2c%22Oid%22%3a%224ed5944a-21ee-47d5-b3da-3858c4458718%22%7d 

Diskusija tiek organizēta Erasmus + projekta “Jaunu pieaugušo izglītības iespēju veicināšana vietējā līmenī”, projekta Nr. 2021-1-LV01-KA210-ADU-000034001, ietvaros.

© 2020 Smart minds @